De tegenhanger van de ‘to-do’ lijstjes

Het is januari 2021. Nieuwe ronde, nieuwe kansen zullen we maar zeggen.
Om mij heen hoor ik allerlei mensen praten over hun goede voornemens voor dit jaar. Het gaat dan voornamelijk om zaken die mensen willen gaan doen. Ze komen op de zogenoemde ‘to-do’ lijst van 2021.

To-do lijst
De top drie op zo’n lijst is volgens mij over het algemeen:
• Meer bewegen
• Minder alcohol drinken
• Gezonder eten
Maar daarnaast wil je ook meer tijd aan het gezin(en/of partner) besteden, meer tijd voor jezelf hebben, die ene hobby toch weer oppakken, goed presteren op je werk, wellicht meer likes op je instagram berichten, etc.
Kortom, een lange lijst met verwachtingen die je voor jezelf neerlegt. Het zijn vaak ook verwachtingen vanuit je omgeving waardoor er wellicht dingen op je to-do lijst komen te staan waar je zelf helemaal niet achter staat. Maarja, iedereen doet het dus doe jij het maar ook.


Aan de slag
Ik schat in dat de meesten van jullie voortvarend aan de slag gaan met een aantal van de to-do punten op je lijst en dit ook best nog wel lang volhouden. Een ander vindt het misschien toch lastig om te beginnen, voelt ook wat druk van de omgeving en twijfelt daardoor over wat je als eerste zult gaan oppakken.

Het feit is dat je van jezelf aan de slag moet met die to-do lijst en daardoor ook veel druk bij je neerlegt. Wanneer blijkt dat je bijvoorbeeld in maart nog steeds niet bent afgevallen, of nog maar 1x per week gaat sporten in plaats van drie keer per week, zoals je begin van het jaar op je lijst had gezet, dan kan het zijn dat je een enorme teleurstelling voelt. Wellicht zeg je tegen jezelf “zie je wel, je kunt dit ook gewoon niet”, of dat je zelfs tegen jezelf zegt “ik heb gefaald”. Allemaal negatieve gedachten die het stressgevoel enorm kunnen laten stijgen.

En zo worden de to-do (goede voornemens)lijst een bron van irritatie en stress in plaats van een bron van inspiratie en geluk.


Niet-Meer-Doen lijst
Daarom pleit ik ook om te stoppen met de to-do lijst en dit jaar te starten met je ‘Niet-Meer-Doen’ lijst. Wat houdt die lijst dan in zal je je afvragen? Nou de titel verraadt het natuurlijk al, het gaat om dingen, activiteiten of zelfs mensen die je niet meer wilt doen of zien.

Het is ook niet zozeer een lijst maar meer dat je één, hooguit twee dingen bepaalt voor jezelf die je dit jaar niet meer gaat doen. Daarnaast spreek je met jezelf af dat je er het hele jaar de tijd voor hebt om je doel te bereiken.

Wat ook handig is om je doel in kleine stapjes uit te werken. Je kijkt naar wat je einddoel is en welke stappen jij dan kan zetten om dat doel uiteindelijk te bereiken. Kleine sub-doelen als het ware. Elke keer wanneer je een sub-doel bereikt hebt dan vier je dat op de manier die jij wilt. En als dat met een dik stuk taart is, dan is dat helemaal okay!

Maar nog even terugkomen op de ‘Niet-Meer-Doen’ lijst, in het Engels ook wel de ‘fuck-it’ list genoemd. Wat staat er nou op zo’n lijst. Je kunt bijvoorbeeld denken aan:
- dat je je niet meer wilt laten leiden door negatieve gedachten
- dat je niet meer omgaat met mensen die omringt zijn met negativiteit
- dat je niet meer altijd ja zegt tegen iedereen
- dat je niet meer laat opjagen door je manager op het werk
- etc.


Energiebalans
Het gaat erom dat je de dingen in je leven die jou heel veel energie kosten en geen energie geven, weghaalt uit je leven. Zo kan het dus ook heel goed zijn dat je juist gaat stoppen met diëten, met het willen voldoen aan het ideaal beeld dat er nu eenmaal is in de wereld. Dit kost jouw gewoon te veel energie. In plaats daarvan zou je kunnen kijken naar wat jij nodig hebt om een beter zelfbeeld te krijgen en van het lichaam te gaan houden dat je hebt. Dan gaat vaak het gezonder eten vanzelf, zit er geen druk meer achter. Dan doe je het ook omdat je het zelf wilt en niet omdat je de verwachting van anderen voelt.

De ‘Niet-Meer-Doen’ lijst gaat er echt om te kijken naar de energiebalans in je leven. Vaak kijken we alleen maar naar de dingen die ons energie geven. Daar is uiteraard niets mis mee want die activiteiten moet je zeker blijven doen. Echter wanneer je die activiteiten (of mensen) die jou heel veel energiekosten in je leven laat bestaan, dan zal je energiebalans altijd uit evenwicht zijn.

Zo komt er op mijn ‘Niet-Meer-Doen’ lijst te staan dat ik in 2021 mij niet meer wil laten leiden door belemmerende gedachten over het eventueel succes van mijn coachpraktijk.  Ik heb hoge verwachting bij mijzelf neergelegd. Dit jaar zal ik die verwachtingen gaan toetsen of ze wel reëel zijn. Een subdoel heb ik ook al bepaald: door middel van een ABC* oefening zal ik proberen mijn negatieve overtuiging om te zetten naar positieve gedachten. Om op die manier eerst uit de negatieve spiraal te komen en te richten op positieve energie.


En nu jij

Ik ben heel benieuwd wat er op jou ‘Niet-Meer-Doen’ lijst komt te staan! Laat het mij weten door een reactie te sturen naar nieuwsbrief@apcoachingtraining.nl of een PB achter te laten op mijn Facebook- of Linkedin pagina.

Mocht je hulp nodig hebben bij het bepalen wat je sub-doelen kunnen zijn om jouw uiteindelijke doel te behalen, laat het mij dan gerust weten. Met één online afspraak heb je die sub-doelen helder voor jezelf en weet je ook hoe je die eerste stap echt kunt gaan zetten.


Maak je afspraak via:
contact@apcoachingtraining.nl 
06 - 5137 0339
www.apcoachingtraining.nl



* een ABC oefening wordt veel in coaching gebruikt om je negatieve gedachten om te zetten naar positieve gedachten. Dit doe je door middel van een soort stappenplan in te vullen. Je beschrijft de aanleiding van je gedachten (A - aanleiding), wat je gedrag en gevoelens was op dat moment (C- consequentie) om zo de negatieve gedachten te beschrijven die in je hoofd ronddwalen (B-belief). Vervolgens gaat de oefening verder met het uitdagen van je negatieve gedachten (kloppen deze gedachten, heb ik feiten die ze onderbouwen) om ze vervolgens zelf om te zetten naar positieve/stimulerende gedachten.



Met warme groet,

Astrid


















_____________________

> Eerdere blogs


[eigen foto]
Wat ga jij op jouw ‘Niet-Meer-Doen’ lijstje zetten?