‘Slaap er maar eens een nachtje over.’
‘Gewoon een keertje een nacht goed slapen en dan komt het goed.’
‘Stress? Ach, even een keer goed en lang slapen en dan valt het wel weer mee.’

We weten dat goed slapen, op tijd je rust pakken en ontspannen hele goede manieren zijn om grip op stress te krijgen. Wanneer je in de stress zit, overspannen bent of zelfs in een burn-out zit dan voel je je vaak ook heel moe en lusteloos. Je zou niets liever willen dan gewoon een keer die hele nacht doorslapen en dan uitgerust wakker worden.

Maar juist dan kan slaap iets zijn waar je stress van krijgt. Je MOET tenslotte GOED slapen!
Allerlei gedachten spelen in je hoofd: ‘Wat als ik nou niet in slaap kan vallen?’ of ‘Kan ik wel functioneren als ik niet acht uur slaap heb gehad?’ En wat dan niet helpt zijn fabels die rondgaan over slaap. In dit blog kijk ik naar een zevental fabels en zal daar de feiten tegenover zetten.


Fabel 1: Als ik niet kan slapen, moet ik in bed blijven liggen.
Feit: Het lijkt niet logisch maar het beste wat je kunt doen wanneer je ’s nachts wakker wordt en het lukt je niet om weer in slaap te vallen, om dan juist je bed uit te gaan. Het gaat erom dat je brein je bed niet associeert met wakker liggen, maar dat het bed juist ervoor zorgt dat je je ontspant en moe wordt.

Tip: Lig je wakker en ben je na ongeveer 20 minuten nog niet weer in slaap gevallen, stap dan uit je bed. Ga even wat doen wat jou helpt om weer slaperig te worden. Misschien is dat een kop thee drinken, iets lezen, muziek luisteren of mediteren. Stap weer in je bed zodra je je weer slaperig voelt.


Fabel 2: Ik kan in het weekend wel wat slaap inhalen.
Feit: Wanneer je door de week slecht hebt geslapen is het gemakkelijk om te denken “ach, dat haal ik in het weekend wel weer in.” Maar dat kan de situatie juist slechter maken.
Je lichaam functioneert het beste met een vast slaap patroon. Probeer dus elke dag zoveel mogelijk op een vaste tijd op te staan en naar bed te gaan. Het is een van de beste manieren om onze biologische klok te reguleren en de slaap te maximaliseren.

Tip: Heb je moeite om elke avond rond de zelfde tijd in slaap te vallen maak er dan een ritueel van zodat je brein weet ‘ik moet zo slapen.’ Je kunt bijvoorbeeld lekker warm douchen, luisteren naar een meditatie of eerst ook die piekergedachten uit je hoofd halen door die op te schrijven en dan letterlijk naast je neer te leggen.


Fabel 3: Als ik overdag een dutje doe, kan ik ‘s nachts niet slapen.
Feit: Het doen van een dutje op de juiste tijd van de dag en voor de juiste duur heeft geen invloed op je vermogen om ’s nachts te slapen. Het kan je zelfs helpen je kansen om ’s avonds in slaap te vallen te verhogen. Wanneer je namelijk te moe bent, lukt het je niet om in slaap te komen.

Tip: Het tijdstip en de duur zijn wel van belang. De beste tijd is begin van de middag (zo na de lunch). En zorg dat je dutje niet langer dan 30 minuten duurt. Je zult je daarna opgefrist voelen, weer lekker aan het werk kunnen en ’s avonds beter in slaap komen.


Fabel 4: Ik moet acht uur per nacht slapen.
Feit: De hoeveelheid slaap die een ieder nodig heeft, is per persoon verschillend. De meeste mensen voelen zich het beste wanneer ze tussen de zeven en negen uur slaap hebben gehad. Terwijl er ook mensen zijn die met vier uur slaap goed kunnen functioneren en anderen die zelfs tien tot twaalf uur slaap nodig hebben.

Tip: Om te ontdekken hoeveel slaap jij nodig hebt, is een geval van goed luisteren naar je lichaam. Het gaat erom dat je jouw energieniveau in de gaten houdt. Wanneer je moe wakker wordt of dat je cafeïne nodig hebt om alert te blijven dan krijg je zeer waarschijnlijk niet de slaap die je lichaam nodig heeft. Kijk dan welke van de tips in dit blog je kan helpen om wel tot de benodigde slaap te komen.


Fabel 5: Ik ben gewoon een slechte slaper.
Feit: Terwijl sommige mensen het geluk hebben dat ze een sterk slaap ritme hebben, is het zo dat een ieder van ons de mogelijkheid heeft om goed te slapen. We moeten alleen leren om ons lichaam dat te laten doen waarvoor het gemaakt is. Dit betekent dat je zowel overdag als 's avonds vasthoudt aan nuttige gewoonten. Het is wel belangrijk dat je je daar bewust van bent en dat je consequent bent, maar je wordt dan beloond met diepe rust.

Tip: Kijk naar alle tips genoemd in dit blog. Je zou ook mijn blog over Grip op Stress: Waarom herijken van je dagelijkse bezigheden belangrijk is nog eens na kunnen lezen.


Fabel 6: Als ik niet kan slapen moet ik beter mijn best doen.
Feit: Het paradoxale van slaap is dat het juist komt op het moment dat je niet probeert te slapen. In plaats van gefrustreerd raken, kijk of je minder reactief kan reageren en concentreer meer op het ontspannen van je lichaam.

Tip: Meditatie kan je helpen om je gedachten stil te zetten en je lichaam tot rust te brengen. In plaats van te denken ‘ik zal wel weer slecht slapen vannacht’ zeg je tegen jezelf ‘het maakt niet uit of ik goed of slecht slaap’. Wat ook kan helpen om tot rust te komen en eventuele piekergedachten (die je vaak wakker houden) te lijf te gaan, is om te gaan liggen en dan rustig je dag door te nemen en te focussen op de dingen die goed zijn gegaan. Benoem drie dingen waar je dankbaar voor bent. Dit zorgt voor een rustig en fijn gevoel wat je weer kan helpen om te ontspannen.


Fabel 7: Je klaar maken om te slapen gebeurt ’s avonds.
Feit: Terwijl een ontspannen avond ritueel belangrijk is, begint de weg naar goede nachtrust overdag al. Probeer eens water te drinken in plaats van koffie wanneer je wakker wordt. En kijk of je in ieder geval vijftien minuten per dag daglicht krijgt (bij voorkeur wanneer je actief bent) om je slaap ritme te ondersteunen.

Tip: Regelmatig mediteren gedurende de dag bereidt onze geest ook voor op non-reactiviteit, wat ons weer helpt te slapen.


Ook beter leren slapen?
Ik heb je meerdere tips gegeven als het gaat om je slaap te verbeteren zoals: mediteren, aanpakken van piekergedachten, structuur aanbrengen in je dag, etc.

Het kan zijn dat je op dit moment wat hulp nodig hebt om die tips uit te voeren. Uiteraard help ik je daar graag bij. Ik kan je bijvoorbeeld leren mediteren, ik kan je helpen je piekergedachten aan te pakken en ik kan zelfs met je meekijken hoe jij betere structuur in je leven kunt aanbrengen. Dit alles om een betere balans in je energie te krijgen, grip op stress te krijgen en tot een goede nachtrust te komen.

Informeer gerust naar de mogelijkheden:
contact@apcoachingtraining.nl
06 - 5137 0339
www.apcoachingtraining.nl


Bron:
https://www.calm.com/blog/7-sleep-myths-busted?utm_medium=email&utm_source=lifecycle&utm_campaign=newreleases_04042021_personalized&utm_content=nopacks


Met warme groet,

Astrid


















_____________________

> Eerdere blogs


[eigen foto]
Grip Op Stress: 7 fabels over slecht slapen en 7 tips om beter te slapen.