Vraag jij jezelf wel eens af of je stress hebt omdat je het druk hebt of dat je het druk hebt omdat je stress hebt? Hoe dan ook je voelt druk, je hebt geen tijd om het rustig aan te doen omdat je werk nooit af is. Thuis niet en op het werk niet. Iedereen heeft het maar over 'doe nou eens wat rustiger aan' maar je hebt geen idee hoe.

Ik liep tegen hetzelfde probleem aan: ik dacht dat ik het heel erg druk had, dat ik nog heel veel moest doen. 'Ze' hadden mij nodig omdat 'het' anders niet goed zou komen. Mijn drang naar perfectionisme, zorgen voor en een heel groot verantwoordelijkheidsgevoel zorgde ervoor dat ik mijzelf die drukte oplegde, het als het ware naar mij toe haalde.

Eigen verantwoordelijkheid
Dat ikzelf een hele grote rol had in mijn gevoel van drukte en stress was een bitter pil om te slikken. Juist die verantwoordelijkheid had ik op iemand anders geschoven zoals mijn leidinggevende, mijn werk, de situatie thuis. Maar op het moment dat ik door de bittere pil heen brak kwam bij mij ook het besef dat als ikzelf verantwoordelijke ben voor mijn gevoel van druk en stress dat ik er dus zelf ook wat aan kan doen. Ik had namelijk al geprobeerd de mensen om mij heen te veranderen, maar dat was niet gelukt. Dat had zelfs meer stress bij mij opgewekt.

Daar begint het, in mijn opinie, dan ook wanneer we het hebben over ontstressen: wacht niet wat anderen gaan doen zodat jij het rustiger aan kan doen, dat je minder druk en stress voelt, maar vraag jezelf af wat jij kunt doen om dat te bereiken.

De kracht van rust
Zo ben ik in contact gekomen met het werk van Alex Pang en heb geluisterd naar een Master Class van hem over de kracht van rust. In deze Master Class vertelt Alex Pang over zijn werk en zijn onderzoek naar rust. Op basis van wetenschappelijk onderzoek levert hij het bewijs, dat we door meer en anders te rusten werkelijk meer voor elkaar krijgen. En zo komt hij met de 10 tips van rust. Want zegt Alex "door meer en doelbewust te rusten verhoog je je productiviteit; je krijgt meer energie, een scherpere blik, en vooral een beter leven." Wie wil dat nou niet?!

In dit artikel bespreek ik 4 tips die mij op dit moment heel erg helpen om mijn energiebalans op peil te houden.
Tip 1: Neem de tijd
Neem rust serieus! Je moet er tijd voor maken en die tijd ook bewaken!
Hoe vaak heb ik mijzelf wel niet horen zeggen: even rustig aan doen, daar heb ik geen tijd voor! Ik maakte daar geen tijd voor. Daarnaast liet ik het ook makkelijk toe dat anderen mijn eigen tijd konden opeisen. Ik nam bijvoorbeeld mijn pauzes niet, at mijn boterham aan mijn bureau, praatte tijdens de lunch alleen maar door over het werk.

Herkenbaar? Je krijgt de tijd om pauze te nemen. Neem dan ook die pauze. Stap weg van je werkplek. Ga desnoods ook even alleen naar buiten. Zeker tussen de middag. Neem je boterham mee en ga lopen. Kom tot rust zodat je de middag weer met energie kan beginnen.

Tip 3: Afwisseling
Wissel periodes van intensief werk af met periodes van weloverwogen rust. De reden daarvoor is, naast dat het gewoon goed voor je energiebalans is, dat je jouw hersenen ook de rust moet geven. Hoe vaak heb je wel niet gehad dat je onder de douche stond en dat je in een keer voor je zag hoe je een bepaald probleem het beste kon aanpakken! Op het moment dat onze hersenen in rust zijn, gaat ons onderbewuste brein juist aan de slag. Die heeft dan tijd om alle informatie te verwerken en te komen tot een oplossing van een probleem. Of ook belangrijk tot wellicht acceptatie dat iets gewoon niet gaat lukken.

Ik plan bijvoorbeeld heel bewust mijn afspraken zodat ik naar mijn pilates lessen kan. Met pilates zorg ik voor mijn lichaam en geest. Tijdens die lessen komt mijn brein tot rust en kan dus aan de slag in het onderbewuste. Regelmatig kom ik uit de les met een antwoord op vragen waar ik tegenaan liep. Wat ook goed helpt is om direct na een gesprek naar buiten te gaan en een stuk te gaan lopen. Het gaat erom dat je even iets totaal anders doet dan de werkactiviteit waar je mee bezig was.

[eigen foto]
Ontstressen, hoe doe ik dat? 10 tips!
Met warme groet,

Astrid














_____________________

> Eerdere blogs



[clock, bron pixabay]
[strand, eigen foto]
Tip 4: Een vroege start
Begin vroeg in de ochtend. Je bent heel vroeg op de dag het meest productief. Ook al vind je dat jij een avondmens bent, je hersenen zijn het meest actief in de ochtend. Zorg voor een ochtendroutine waarmee jij je dag goed begint. Denk er bijvoorbeeld aan om vroeg te starten op je werk (indien mogelijk). Wanneer jij vroeg kan beginnen, wordt je nog niet gestoord door binnenlopende collega's, telefoontjes en email. Plan dan ook een taak op dat moment die serieuze aandacht vraagt, kijk nog niet naar je email en zet de notificaties van je telefoon uit. Zorg er wel voor dat je later op de dag een deel van die tijd opeist voor je rust.

Wat ook heel goed kan werken als onderdeel van je ochtendroutine is om naar buiten te gaan in die vroege ochtend en op dat moment jouw wandeling te doen. Heel verfrissend en rustgevend. Daarmee begin jij je dag op een relaxte manier. En die gemoedsrust neem je de rest van de dag mee.
Wanneer er (kleine) kinderen zijn is het natuurlijk lastig om dit voor elkaar te krijgen. Wat je dan kan onthouden is de routine. Op het moment dat jullie een routine hebben geeft dat voor iedereen rust. Zet die wekker toch net even wat eerder zodat er ruimte is voor onverwachte dingen of anders die kop koffie extra en dat de kids nog even kunnen lezen, kleuren of wat anders voordat zij naar school moeten. Zo begint het gezin de dag rustig en kan iedereen die rust meenemen de rest van de dag.

Tip 6: Afstand nemen
Afstand nemen van je mobiel, laptop, etc. Tip 5 besprak al het loslaten van je email te controleren tijdens het eten, of zakelijke telefoontjes te plegen tijdens vakantie. Maar dit gaat nog een stapje verder. Afstand nemen gaat over de verbinding verbreken met technologie. Durf jij je mobiel overdag gewoon eens uit te doen? Niet bereikbaar te zijn? Of in het weekend?

Wat ik probeer te doen, en ik zeg probeer want ik ben de eerste die toegeeft dat het best lastig is, is om niet op mijn telefoon te kijken voor 9 uur 's ochtends. Om 9 uur begint mijn dag dus dan mag ik op mijn telefoon kijken. Mijn telefoon is tot 9 uur dan ook echt uit en ik kan dan ook niet verleidt worden door een notificatie. En nu nog die stap nemen om aan het einde van de dag op een bepaald tijdstip ook die telefoon uit te zetten…

Afstand nemen van je telefoon betekent niet continue die prikkels binnen krijgen, zodat jij je aandacht weer kan vestigen op andere dingen. Bijvoorbeeld tijdens je wandeling buiten gewoon eens te luisteren naar de vogels die fluiten, of om je heen te kijken en te zien hoe mooi de natuur is of dat je kunt ruiken dat het gras net gemaaid is. Wanneer je dat kan doen, merk je dat jij je minder gehaast voelt, meer in het nu bent. Daardoor pak jij je rust.



Alle 10 de tips hebben?
Ben je benieuwd naar alle 10 de tips over rust, laat het mij dan weten door een mail te sturen naar tips@apcoachingtraining.nl o.v.v. 10 tips van rust, dan stuur ik jou de volledige lijst.

Wil je meer lezen van Alex Pang, bekijk dan o.a. zijn boek 'Rust in uitvoering, meer voor elkaar krijgen door minder te werken'.