Graag wil ik wederom mijn ervaring met jullie delen over wat ik nu anders doe sinds mijn burn-out.
Het is een les waar ik persoonlijk het meeste aan heb gehad. Het was tevens de moeilijkste les die ik heb moeten leren: dat ik mijzelf op nummer 1 zet.

De ander altijd eerst
Je herkent het vast wel. Jij bent degene die ervoor zorgt dat iedereen het naar zijn zin heeft, zowel thuis als op het werk. Mensen kunnen altijd bij jou terecht met hun vragen en problemen.
Had je net een middag voor jezelf gepland om even lekker op de bank te zitten met dat boek waar je al maanden aan wilt beginnen, komt er toch weer een vriendin die plots moet werken. Dus of jij even op haar kind kan passen. Eigenlijk heb je er helemaal geen zin in, maar ach wat moet ze anders.

Zo was ik ook altijd bezig om te zorgen dat iedereen het naar zijn zin had. Ik vond harmonie in de groep heel belangrijk. Dan gebeurde het inderdaad ook vaak dat ik dingen deed wat ik niet leuk vond en wat zelfs ook nog wel voor stress zorgde bij mij. Zeker op mijn werk gebeurde dat. Wat er weer voor zorgde dat ik heel moe thuis kwam en eigenlijk in het weekeinde niets wilde doen. Maar ja, je kunt het toch niet maken om de afspraak met je vrienden of familie af te zeggen. Ze rekenen er nu op dat ze kunnen komen. Dus maar weer gauw het huis schoonmaken en boodschappen doen om die dingen te halen die ze lekker vinden.

Het gebeurde dus dat we weekend in en weekend uit van alles gepland hadden staan. Geen tijd om bij te komen van die drukke werkweek waarin ik ook al zo druk was met alle ballen omhoog houden. Om het iedereen maar naar de zin te maken. Eigenlijk wist ik niet eens meer goed wat ik nu zelf wilde.

Wat zullen anderen ervan denken
Tot het moment dat ik uitviel en de psycholoog aan mij vroeg: Wat wil jij?
Ik was altijd degene geweest die deze vraag aan de ander stelde, ik had hem nooit aan mijzelf gesteld. De vraag was voor mij heel confronterend, want zoals gezegd wist ik dat gewoon niet meer. Het vaak standaard, goede, advies bij burn-out is: kom tot rust en doe alleen die dingen waar jij energie van krijgt, die je leuk vindt. Maar wat vind ik dan leuk?
Een ander advies is om elke dag even naar buiten te gaan en te bewegen. Voor mij was dat wandelen, en tijdens deze wandelingen kon ik eens rustig nadenken over wat ik leuk vind, wat mij energie geeft en net zo belangrijk wat en wie mij energie kost. Zo ben ik een lijstje gaan maken met allerlei activiteiten, maar ook met wat ik eigenlijk niet meer wilde doen of anders wilde doen. Zo stond erop dat ik niet meer elk weekend vol wil plannen met activiteiten. Dat ik dus keuzes ga maken en bewust nee ga zeggen op uitnodigingen en vragen van de mensen in mijn omgeving.

"...als ik nee ga zeggen tegen mensen omdat ik iets niet wil, wat zullen ze dan van mij denken?"

Direct brak het zweet bij mij uit: als ik dat doe, als ik nee ga zeggen tegen mensen omdat ik iets niet wil, wat zullen ze dan van mij denken? Willen ze dan nog wel mijn vriend zijn? En kan ik nee zeggen tegen familie?

Ben ik het wel waard?
En zo was ik weer heel druk bezig met die ander en niet mijzelf. In gesprekken met de psycholoog werd duidelijk dat ik mijzelf niet waard genoeg vond om op nummer 1 te zetten. Ik vond dat ik het niet waard was om te kiezen voor de dingen die voor mij goed zijn, om nee te zeggen. Daar heb ik dus heel hard voor gewerkt om nu in de spiegel te kunnen kijken en tegen mijzelf te kunnen zeggen: Ik ben het Waard!

Het is namelijk ook zo dat je niet eens voor die ander kan zorgen wanneer je niet eerst goed voor jezelf zorgt. Mensen die vaak vliegen weten het ook: wanneer de zuurstofmaskers naar beneden komen, eerst die van jezelf opzetten voordat je een ander gaat helpen…

Dit doe ik nu dus anders
Ik zet mijzelf op de eerste plaats! Ik ben voornamelijk met mijn eigen energie bezig. En ik maak mij niet meer druk over wat anderen daarvan vinden. Vergeet ik daarbij dan helemaal die ander? Houd ik dan helemaal geen rekening meer met die ander?

Natuurlijk niet. Het is ook niet zo dat ik nu op alles wat ik niet leuk vind direct nee zeg. Wat ik echter geleerd heb, is om uit te spreken wanneer ik iets niet wil, of minder prettig vind en te vragen of het wellicht anders kan. Daarmee kijk je samen naar hoe je een situatie kan inrichten die voor beide partijen het beste werkt.

"Daarnaast maak ik bewuste keuzes..."

Daarnaast maak ik bewuste keuzes wanneer ik afspraken inplan in het weekend met vrienden of familie. Wanneer ik een drukke week heb gehad, of er komt een hele drukke week aan, dan heb ik er minder moeite mee om afspraken uit te stellen of niet te maken. Daardoor is het mogelijk dat ik met mijn vriendin naar de sauna kan, dat ik tijd heb om te lezen en dat ik ook weer tijd heb gevonden om te kleuren. Allemaal dingen die mij energie geven, wat er weer voor zorgt dat ik beter in mijn vel zit.

Kortom: ik heb de leiding over mijn leven terug genomen. Dit gun ik jou ook dus hierbij nog de stappen die jij kunt nemen om ook voor jezelf te kunnen kiezen:
1. Maak je niet druk over wat de ander denkt
2. Spreek naar jezelf uit dat jij het waard bent om op nummer 1 te staan
3. Spreek uit wat jij wilt, vraag eventueel om alternatieven.
4. Maak bewuste keuzes
5. Zorg goed voor jezelf

Contact
Ik heb dit niet alleen gedaan, en dat hoef jij zeker ook niet te doen. Heb jij de behoefte om de leiding over je leven weer terug te pakken, om jezelf weer op nummer 1 te zetten? Neem vrijblijvend contact op om te kijken wat ik hierin voor jou kan betekenen: klik hier 


[eigen foto]
Dit doe ik nu anders: Ik kies voor mijzelf!
Met warme groet,

Astrid














_____________________

> Eerdere blogs