Herken jij ze?

De werknemer die bij veranderingen altijd als eerste flink loopt te mopperen.

Of de werknemer van wie de anderen zeggen dat hij* 'een beetje vreemd is'.

Je herkent vast ook wel de werknemer die toch wat vaker ziek is.

Hij doet zijn werk eigenlijk wel goed, levert kwalitatief goed werk af en je hoeft nooit achter hem aan te lopen om iets gedaan te krijgen. Je vraagt hem iets en het wordt gedaan. Tenminste, als de instructies heel duidelijk zijn. Maar dat weet je ondertussen dus daar zorg je dan ook voor. De rest, het mopperen en het vaker ziek zijn, laat je dus eigenlijk maar een beetje gaan. Ondanks dat de andere werknemers toch vaker bij je komen met opmerkingen over hem. 

En zeg nou niet dat dit bij jullie niet gebeurd! Je hebt er vast zo'n werknemer bij zitten. Toch knaagt er wat bij je. De onrust op de afdeling wordt wel groter. Ach, hij is nu eenmaal zo dus wat kan (wil) jij eraan doen?!


Gebruiksaanwijzing om werknemer medewerker te maken
Zoals ik het zie heeft iedereen een soort gebruiksaanwijzing? Ga eens na bij jezelf, wat zou er in jouw gebruiksaanwijzing staan als het bijvoorbeeld gaat over de manier waarop jij het beste kan werken. Welke omstandigheden zorgen ervoor dat jij optimaal kan presteren. En waarvan weet jij dat het voor jou tegendraads werkt. Welke situatie zorgt ervoor dat jij in de stress schiet.

Nu hoor ik je zeggen als leidinggevende: "maar iemands cv is toch een soort gebruiksaanwijzing?". In zoverre is dat waar, dat een cv een moment opname is van wat die persoon aan kennis heeft opgedaan. Maar het zegt niets over zijn persoonlijke kwaliteiten, zijn valkuilen en onder welke omstandigheden hij het beste presteert.

Weet jij bijvoorbeeld van die werknemer wat de reden is dat hij altijd als eerste zo moppert bij veranderingen? Is hem in een open gesprek wel eens gevraagd naar zijn reden waarom hij moppert? Is bekend wat de andere werknemers bedoelen wanneer ze zeggen dat die ene werknemer zich raar gedraagt?

Wat speelt er? Wat is de achterliggende gedachte/oorzaak? Voelen mensen zich vrij om hun gebruiksaanwijzing met jou te delen? Het levert zoveel meer op om die gebruiksaanwijzing te leren en daarmee jouw mensen de gelegenheid te geven het beste van zichzelf te laten zien. Om daarmee je werknemers te veranderen naar medewerkers. Medewerkers die samen met jou werken, vooruit denken en echt een bijdrage willen leveren. Niet alleen maar het gegeven werk afmaken.


Efficiƫnter
Het zou namelijk zo maar kunnen zijn dat die rare, stugge, hardwerkende collega op het autisme spectrum zit. Voor wie plotselinge veranderingen in processen meer tijd kosten om te verwerken. Voor wie het niet natuurlijk is om over koetjes en kalfjes te praten met zijn collega's. Hij wil gewoon zijn taak doen, zo snel mogelijk, zodat hij weer naar huis kan. Weg uit de prikkels. Tja en dat kan op sommige mensen als raar overkomen.

Met meer kennis over de gebruiksaanwijzingen van de medewerkers en collega's om je heen, en daar ook rekening mee houden, daar waar mogelijk, zal iedereen efficiĆ«nter en prettiger in het leven staan.  Meer rust en minder stress.

Mijn vraag aan jou, leidinggevende, is dus: Wil je de gebruiksaanwijzing van je medewerker(s) leren kennen? Of misschien heb je de gebruiksaanwijzing wel gelezen maar is het je niet helemaal duidelijk hoe je die het beste kunt volgen.

Is het antwoord ja, neem dan contact op voor een gesprek hierover. Ik kan je namelijk heel goed begeleiden in het ontdekken en lezen van gebruiksaanwijzingen van werknemers. Zodanig dat ik je de handvatten kan aanreiken om van je werknemers medewerkers te maken. Als je wilt, kom ik naar jou toe; aan zo'n eerste gesprek zijn geen kosten verbonden.

Bel of mail me: 06-51370339 of contact@apcoachingtraining.nl

*waar hij/hem staat kan je ook zij/haar lezen


[Free-Photos via Pixabay]
Ben jij bereid de gebruiksaanwijzing van je medewerker te leren kennen?
Met warme groet,

Astrid














_____________________

> Eerdere blogs