En dan heb ik het niet over of je kiest voor Essent of Eneco. Maar dan heb ik het over de keuzes die je maakt om jouw energie en die van je partner* met autisme in balans te houden.

Ik heb eerder een post geschreven over (persoonlijke ervaringen met) dit onderwerp. Toen besprak ik dat door de relatief simpele oplossing om de sociale afspraken in de weekenden wat meer af te stemmen op de energiebehoefte van mijn man, hij (maar ik ook) kon bijkomen van de drukke werkweek waarin we beiden veel op pad waren. Het reizen en op locatie werken kostte mijn man namelijk door zijn overprikkeling heel veel energie.

Tja... en toen kwam corona. Corona die ervoor gezorgd heeft dat wij nu allebei continu vanuit huis werken. ‘Ideaal voor je man dus’ hoor ik je zeggen. Nou ja en nee...

• Ja, hij vindt het heerlijk om niet te hoeven reizen en gewoon lekker rustig in zijn eigen werkkamer te zitten. Zonder omgevingsgeluiden van een kantoortuin, de koetjes en kalfjes praat bij de koffieautomaat en lekker de luxaflexen dicht.

• Nee, want hij deelt die werkkamer met mij samen. En tja ik zit regelmatig in een TEAMS vergadering. Waarin ik wel de koetjes en kalfjes praat heb met de mensen die ik spreek. Daarnaast vind ik het heel prettig wanneer de luxaflex open is zodat ik lekker naar buiten kan kijken. Dat geeft toch veel ruis bij mijn man wat hem dan weer energie kost.

Die overprikkeling zorgde voor spanning tussen ons. Ik geef toe dat het niet alleen zijn overprikkeling maar ook mijn onderprikkeling was die zorgde voor de spanning tussen ons. Ik miste juist heel erg het op pad zijn, werken in een levendige omgeving, contacten met anderen.
Ik werd te weinig geprikkeld wat bij mij voor een negatieve energie zorgde.
Op een gegeven moment kwamen de spanningen van beide kanten eruit. Boos op elkaar, verheffen van stem, zelfs een traan. Maar door die ontlading kwam er weer wat lucht en ruimte. Konden we naast elkaar zitten en bespreken: Wat heb jij nodig om goed thuis te kunnen werken?
Samen hebben we gekeken naar oplossingen. Het is geven en nemen, zoals in elke relatie. Ook in de relatie met autisme.



Vier tips
Wat zijn onze oplossingen dan (4 tips, wie weet haal je er inspiratie uit):

1. Communiceer
Ik geef nu duidelijker aan wanneer ik TEAMS gesprekken heb en of er van mij dan een actieve rol verwacht wordt of niet (of ik dus veel aan het woord zal zijn of niet). Dan kan hij zich daarop instellen en zorgt hij ook dat zijn noise-cancelling koptelefoon in de buurt ligt zodat hij die kan opzetten wanneer het teveel wordt voor hem.

2. Ga ergens anders zitten
Beiden kunnen onze TEAMS gesprekken (want ja hij heeft ze ook zo nu en dan) op een andere plek voeren zoals aan de eettafel. Dus kiezen we er nu bewuster voor om dat wat vaker te doen. Zo heeft de ander geen last van het gesprek.

3. Creëer je eigen ruimte
Ik heb een hele mooie coachruimte in huis, die heel licht en rustgevend is. Daar staat ook een bureautje. Niet geschikt om continu aan te werken want dan krijg ik echt last van mijn rug, maar zeker goed genoeg om zo nu en dan daar te zitten met de laptop. Gordijnen open, muziekje aan en lekker aan het werk zijn. Ik merk dat deze ruimte mij meer rust geeft dan onze werkkamer. En niet iedereen zal letterlijk de ruimte hebben om een eigen ruimte in te richten maar laat je dat niet tegen houden om in je huis te kijken naar wat er wel mogelijk is. Wellicht door ergens een plant neer te zetten, de muur een andere kleur te geven of zelfs andere verlichting aan te brengen kan je de omgeving al prettiger voor je maken.

4. Ga naar buiten
Samen gaan we regelmatig naar buiten om een stuk te lopen. Frisse lucht en beweging zijn heel goed om je energie in balans te houden. En op het moment dat je aan het lopen bent kom je in gesprek met elkaar. Zou houden we contact met elkaar en voorkomen we een ophoping van de spanning. We lopen dan een blokje rondom het huis of we rijden een stukje zodat we een heerlijke boswandeling kunnen maken. Vooral ik haal daar heel veel positieve energie uit. Naar buiten gaan gebruik ik overigens ook in coachtrajecten.



Stel de vraag
Vier oplossing die allemaal begonnen met de vraag die we aan elkaar stelde: “Wat heb jij nodig?”
Hoe staat het eigenlijk met jouw/jullie energiebalans?
Heb jij een duidelijk beeld hoe je de balans positief kunt behouden?
Weet jij wat jij/jullie nodig hebben?


Wanneer je antwoord op de vragen 'goed', en 'ja' is dan is dat helemaal super.
Is je antwoord op alle vragen 'weet ik niet zo goed' ga ik graag een stuk met je lopen om dat eens te onderzoeken. De wandeling, die geheel coronaproof is, geeft je meteen al een stuk energie terug.

Wil je meer informatie of meteen een afspraak maken? Neem gerust contact op:
contact@apcoachingtraining.nl 
06 - 5137 0339
www.apcoachingtraining.nl


*Waar partner staat kan je natuurlijk ook lezen: kind, werknemer, collega, ouders, broer/zus. Kortom iemand met autisme in jouw omgeving.


Met warme groet,

Astrid


















_____________________

> Eerdere blogs


[foto: Pixabay]
Maak jij energiekeuzes? 4 tips hoe dat te doen.